Skip to content
Skip to service links: contact, tools, help, the group
Skip to search
Skip to main navigation
Skip to sub navigation
Skip to Footer with links to masthead, print, email a friend and disclaimer
 

Opmærksomhed på svindel og forebyggelse heraf

Som førende inden for internationale forsendelser er DHL-varemærket kendt i hele verden. DHL tager vores kunder og deres personfølsomme oplysninger alvorligt. Vi opfordrer dig til at være opmærksom på potentiel bedragerisk adfærd fra ondsindede parter, der anvender DHL-varemærket.

Bedragerisk anvendelse af DHL-varemærket

Der er blevet gjort forsøg på at bedrage internetkunder gennem uautoriseret anvendelse af DHL-navnet og – varemærket i e-mail-kommunikation og grafik, der på overfladen synes at stamme fra DHL.

I de fleste tilfælde har kommunikationen omhandlet salg af forbrugsvarer over internettet, hvor betaling kan opkræves, før varerne bliver leveret.

Vi informerer om, at DHL ikke anmoder om betaling på denne måde. DHL opkræver kun penge for officielle DHL-relaterede forsendelsesomkostninger.

Denne sikkerhedsmeddelelse vedrører ikke modtagerens forpligtelse til at betale told, moms eller lignende gebyrer, hvor disse kan betales på behørig vis på leveringstidspunktet.

DHL tager ikke ansvar for udgifter, gebyrer eller betalinger, man på utilbørlig vis har pådraget sig som et resultat af bedragerisk aktivitet.

Vi informerer om, at hvis du har modtaget en e-mail, der forklarer, at DHL forsøger at levere en pakke og anmoder om, at du åbner den vedhæftede fil i e-mailen for at leveringen bliver fuldført, er denne e-mail svindel. Pakken eksisterer ikke, og den vedhæftede fil kan være en computervirus.

Åbn ikke den vedhæftede fil. Denne e-mail og vedhæftede fil stammer ikke fra DHL.

Hvis du tvivler på en websides integritet, der anvender DHL-varemærket, bedes du altid besøge DHL-websider via vores globale webside.

Vi beder dig rapportere til DHL-kundeservice, hvis du modtager bedrageriske eller mistænkelige DHL-e-mails.

Falske email's med brug af DHL’s logo kommer løbende i mange forskellige udgaver.
Den seneste udvikling i disse forfalskninger er falske SMS'er, som i det store og hele indebærer de samme risici, som de falske email's.

Uanset om det er email eller SMS, er det ikke noget DHL har med at gøre, da det er tredieparts uautoriserede brug af DHL’s logo med videre.

Disse meddelelser omtales ofte som "SPAM", "PHISHING" eller "SPOOFING", og gennem de seneste år, er der kommet flere og flere af dem.

De kan fremstå ganske troværdige, med DHL’s navn eller logo, og andre af DHL's varemærker, farver etc., og der introduceres løbende nye svindelnumre.

Fælles for email's såvel som SMS'er er, at de:
- førsøger at få modtageren til at afgive fortrolige oplysninger,
- har vedhæftninger som kan indeholde virus eller malware, som kan beskadige din computer eller smartphone,
- indeholder ugyldige hyperlinks.

DHL modtager dagligt mange henvendelser om falske email's og SMS'er, hvorfor det ikke er muligt for os, at beskrive hver eneste af dem.

Vær derfor opmærksom på at DHL:
- kun udsender mail fra mail-adresser som ender på "@dhl.com",
- ikke beder om kort- eller kontonumre, adgangskoder og lignende via mail / SMS,

Disse meddelelser kommer ikke fra DHL, og vi anbefaler at du sletter dem, uden at åbne eventuelle vedhæftninger, eller klikke på eventuelle link.
Er du kommet til at åbne en vedhæftning, anbefaler vi du kører et komplet virus check på din maskine.

DHL kan ikke påtage sig ansvar for eventuelle tab, som er opstået i forbindelse med sådanne bedrageriske aktiviteter.

Ønsker du at informere DHL om falske mail, bedes du vedhæfte den oprindelige mail, til en ny mail og sende denne til: spam@dhl.com.
Det er vigtigt du ikke bare videresender/forwarder den oprindelige mail, da væsentlige informationer omkring afsender så går tabt.
Du skal ikke forvente at få en tilbagemelding på dine mails.
Spam@dhl.com fungerer på den måde, at alle indkomne mails undersøges, og alle mail som indeholder nye vira, sendes videre til producenterne af antivirus programmer, så de kan udvikle en kur mod de nye vira.

Falske / Spam DHL – emails

Der er I øjeblikket falske / spam e-mails i omløb med emnet " DHL delivery report ". Det er ikke email sendt fra DHL.

Hvis du modtager en af disse e-mails, skal du ikke åbne vedhæftede filer. Slet mailen med det samme for at undgå skader på din computer.
Hvis du ved et uheld har fået åbnet en vedhæftede fil, skal du sørge for at køre en virusscanning på din computer med det samme.

Med venlig hilsen dit lokale DHL team.

 

Eksempel på spam e-mail

Vi informerer om at der for øjeblikket pågår en svindel kampagne, hvor der udsendes mail’s med overskriften:
Your Unclaimed Bank Draft Is Ready For Delivey.
Mail’en oplyser at du har vundet et større beløb i en lodtrækning, og DHL har fået til opgave at levere et såkaldt ”Bank Draft” til dig, hvorfor du bedes sende leverings informationer, for at leveringen kan blive fuldført.
Disse e-mail er svindel, og bør ikke besvares.

Scam
På engelsk kaldes metoden SCAM, som oversat til dansk betyder fupnummer.
Besvares mail’en med leveringsadresse, bliver man bedt om at overføre et beløb via eksempelvis Western Union.
Selve ideen med fupnummeret er netop at få modtageren til at overføre penge.

Dhl anbefaler derfor at du ikke basvarer sådanne mail.
 
Eksempel på spam e-mail

DHL notification

Our company‚s courier couldn‚t make the delivery of parcel.

REASON: Postal code contains an error.
LOCATION OF YOUR PARCEL: New York
DELIVERY STATUS: sort order
SERVICE: One-day Shipping
NUMBER OF YOUR PARCEL: ETBAKPRSU3
FEATURES: No

Label is enclosed to the letter.
Print a label and show it at your post office.

An additional information:

If the parcel isn‚t received within 15 working days our company will have the right to claim compensation from you for it‚s keeping in the amount of $8.26 for each day of keeping of it.

You can find the information about the procedure and conditions of parcels keeping in the nearest office.

Thank you for using our services.
DHL Global